y
NAŠE TELO - OSOBNÁ HYGIENA
Marta prichádza predčasne zo školy. Prekvapená matka jej otvára dvere a pýta sa: „Čo sa stalo, Marta, že si už doma zo školy?" "Jaj, mamička, veľmi mi je zle, bolí ma žalúdok a hlava, myslím, že mám aj horúčku." "Tak poď rýchle ďalej! Si veľmi bledá, až žltá. najlepšie bude, keď si ľahneš do postele. Ja zavolám lekára."
Chorá Marta leží v posteli. Prišiel aj lekár. Mamička mu ukazuje teplomer. "Marta má 38 stupňovú horúčku. Sťažuje si na bolesti hlavy, žalúdka, už aj zvracala." Lekár najprv pozrie Martine oči - sú žlté. Potom počúva srdce, pľúca, nahmatá žalúdok, pečeň a celé brucho. "Tak Martuška," - hovorí - máš všetky príznaky infekčnej žltačky. Budeš sa liečiť v nemocnici, aby si doma nikoho nenakazila a čo najskôr sa uzdravila,"
Lekár si umýva ruky a hovorí matke: „Martu odvezieme do nemocnice. Pošlem vám sanitku.”
Infekčná sanitka už prišla. Mamička pomáha Marte pri nastupovaní.
Sestrička prišla do školy zaštepiť Martiných spolužiakov proti žltačke. Zabráni sa tým ďalšiemu šíreniu tejto choroby. Injekciu dostávajú žiaci do ľavého ramena. Súdružka učiteľka dbá o poriadok v triede. Vladko sa v prvej lavici hlási, určite chce niečo povedať.
Vladko sa obracia k sestričke a pýta sa: "Sestrička, prosím, aká choroba je žltačka?" "Zlá choroba" - odpovie sestrička - je to infekčný zápal pečene. Poď, ukážem ti, kde máš pečeň, Je na pravej strane v brušnej dutine."
"Aby ste lepšie pochopili, ktoré sú časti nášho tela, pozrieme si tento obraz, na ktorom vidíme hlavné časti ľudského tela" - hovorí súdružka učiteľka. "Tu je hlava, ktorú s trupom spája krk. Ruky sú horné končatiny a nohy sú dolné končatiny. Vnútornou časťou rúk sú dlane. Dolná časť nôh je päta s chodidlami. Na rukách i na nohách máme po päť prstov. Celé telo udržuje kostra. Ku kostiam sa pripája svalstvo, ktoré je pokryté kožou".
Teraz dvaja žiaci, Vladko a Ferko si ukazujú na sebe navzájom časti ľudského tela. Vladko ukazuje Ferkovi na hlavu a hovorí: "Toto je hlava. Na zadnej časti hlavy sú vlasy. Vpredu vidíme tvár. Časti tváre sú čelo, líca, brada. Vidíme tu aj oči s mihalnicami, obočie, nos, ústa a uši. Hlavu s trupom spája krk." Teraz pokračuje Ferko: "Na zadnej časti trupu je chrbát. Vpredu je hrudník a brucho. Horné končatiny sú ruky, ktoré majú tieto časti; päsť, zápästie, dolné rameno, lakeť a horné rameno. Dolné končatiny, čiže nohy majú tieto časti; chodidlo, päta, členok, lýtko, koleno, stehno.”
"Deti“ - hovorí súdružka učiteľka -, "na tomto obrázku si pozrieme, ako sa dostali choroboplodné zárodky do Martinho tela. Šípka vedie z jej špinavých rúk cez ústa do žalúdka a pečene. Marta sa teda nakazila preto, lebo jedla špinavými rukami, alebo si neumyla ovocie. Teraz si však ešte pozrieme, kde ležia ostatné vnútorné orgány nášho tela. V ústach sú jazyk a zuby. Tu sú pľúca, ktorými dýchame a srdce, ktoré nám poháňa krv do tela podobne, ako motor poháňa autá. Na oboch stranách chrbtice sú obličky. V brušnej dutine sú črevá.”
Aby si deti zapamätali, ako sa majú správať proti šíreniu infekčných chorôb, urobili si nástenku s rôznymi nápismi.
Prvý nápis znel; Časté vetranie triedy. To znamená,, že v triede treba vždy otvoriť okná, keď žiaci vyjdú cez prestávku na chodbu alebo na dvor. Keď vonku nie je veľmi zima, jedno okno môže ostať otvorené aj cez vyučovanie.
Druhý nápis nás upozorňuje na to, aby sme si pri kašľaní a kýchaní vždy zakryli ústa vreckovkou.
Po každom použití záchoda si musíme ruky umyť mydlom.
Nielen doma, ale aj v školskej jedálni si umyjeme ruky pred jedlom. Jeme príborom a nechytáme jedlo rukami.
Ďalší nápis nás upozorňuje, aby sme dodržiavali všeobecné hygienické zásady. To znamená, že sa pravidelne kúpeme, umývame sa mydlom a večer teplou vodou. Utierame sa do čistého uteráka. Nezabudneme si pravidelne čistiť zuby kefkou a zubnou pastou. Obliekame si čistú bielizeň a šaty, obujeme si čisté topánky. Vlasy si češeme hrebeňom, večer si ich dobre vykefujeme kefou.
Nesmieme jesť neumyté ovocie a zeleninu. Špinavé ovocie je plné choroboplodných zárodkov. Preto si ho vždy dôkladne umyjeme pod tečúcim prúdom vody.
Aj otužovaním tela predídeme chorobám. Plávanie v bazéne je bezpečné a zdravé. Teplé, letné slniečko nás dobre prehreje a opáli. Opaľovať sa musíme postupne, aby nás slnko nespálilo.
V lete treba využiť každú voľnú chvíľu, aby sme sa pohybovali na čerstvom vzduchu. Cvičíme na ihriskách a hráme s loptou futbal a rôzne športové hry. Bicyklujeme sa po bežných cestách. Chodíme na vychádzky do hôr a lesov.
Ani v zime nesedíme celý deň v teplej izbe. Keď je ľad a sneh, môžeme sa korčuľovať, lyžovať, sánkovať a stavať snehuliaka. Keď nemrzne a nie je sneh, chodíme na prechádzky do prírody, aby sme si prevetrali pľúca.
Martu už prepustili z nemocnice. Mamička ďakuje lekárovi za starostlivosť. Za Martino liečenie neplatila nič, nemocničné ošetrenie a lieky dostávajú chorí v našej vlasti zadarmo. Lekár odovzdáva mamičke predpis a upozorňuje ju, že Marta ešte nie je celkom zdravá, musí dodržať predpísanú diétu.
Marta je konečne doma. Má už hlad, ale vie, že smie jesť iba diétne jedlá. Mamička jej pripravila dusené mäso, zemiakovú kašu a kompót.
Marta sa už zotavuje z ťažkej choroby. Prechádza sa po záhrade, odpočíva na lehátku, trochu sa už aj učí.
Marta cestuje na doliečenie do kúpeľov - do Karlových Varov. V Karlových Varoch sú liečivé pramene, ktorých voda lieči choroby žalúdka a pečene. Tu a v ostatných kúpeľoch sa liečia pacienti tiež zadarmo.
Marta dostala nový pitný pohár, z ktorého pije vždy pred jedlom liečivú vodu. Voda vyteká z prameňa. Je teplá, má horkú, slanú chuť. To však Marte nevadí, hlavné, že sa od nej uzdraví.
Marta je už celkom zdravá. Môže sa vrátiť do školy. Spolužiaci a súdružka učiteľka ju privítajú s radosťou. Súdružka učiteľka hovorí: "Vidíte, deti, koľko týždňov to trvalo, kým Marta vyzdravela. Veľa si vytrpela. Náš štát vynaložil na jej liečenie veľa peňazí. Keby si bola dávala lepší pozor, nebola by ochorela. Radšej udržujte hygienické zásady, o ktorých sme sa učili, aby ste predišli chorobám."
Marta sa už smie hrať s deťmi. Deti sa tešia, že môžu byť na čerstvom vzduchu. Aj slniečko sa usmieva na nich.