y
Výtvarná výchova v 1. ročníku základnej školy I. Diel
Idem prvý raz do školy. Kresba štetcom, formát A4. Prvé zjednodušené formy figúr a domov. Difúzna /rozptýlena/ kresba. Výplň plochy opakovanými obrazovými prvkami. Môj kamarát-kamarátka. Kresba voskovým pastelom, formát A6. Rôzne individuálne grafické typy figúr, kreslené na základe citového zaujatia a konkrétnej predstavy.
Princezná, dievčatko. Kresba voskovým pastelom, maľba temperovými farbami, formáty A4. Rozvinuté individuálne výtvarné formy figúr so všetkými základnými znakmi a charakteristikou. Pri zobrazení princezny sa prejavuje veľký zreteľ k bohatosti a kráse oblečenia.
Pri hrách. Maľba temperovými farbami, doplnená kresbou, formát A3. Plocha je ešte neusporiadane vyplnená, čo poukazuje na počiatky syntézy obrazových prvkov. Teplá farebnosť v jednom farebnom tóne je doplnená niekoľkými ploškami studených farieb /modrá, zelená/.
Hráme futbal. Kresba drievkom a maľba, polokrycie vodové farby, formát A3. Žiak použil zaujímavú kombináciu kresby a maľby. Kresbou zobrazil sieť bránkovišťa, ktorá má jasnú funkciu pri hre a preto zaujala žiaka. Na výlete. Kolorovaná kresba, formát A3. Silný zážitok vyjadril žiak najmohutnejšími obrazovými prvkami: figúrami opekajúcimi slaninku na ražni, ohníkom a stromom, ktorými charakterizoval prostredie.
Púšťanie šarkana. Maľba temperovými farbami, formáty A3. Snaha maľovať výrazne šarkana je na oboch pracách zrejmá. Na druhom obraze rovnako sa venovala pozornosť aj detským figúram.
Stavíme snehuliakov. Maľba temperovými farbami, formáty A3. Malba bielou farbou na šedom papiery poukazuje na poplatnosť starším spôsobom navodenej práce a direktívneho vedenia žiakov. V druhej práci vyjadril žiak zimnú náladu voľne a to aj teplými farbami a dekoratívne.
Stavíme snehuliaka. Maľba temperovými farbami, formáty A3. Žiaci vyjadrili zimnú náladu voľnou skladbou tvarov ako aj studených a teplých farieb.
Zimné zábavy detí. Maľba temperovými farbami, formáty A3. Voľné tvorivé maliarske vyjadrenie teplými a studenými farbami. Na prvom obraze je kompozícia /syntéza/ na druhom je už základné vyjadrenie priestoru plánmi /popredie-pozadie/.
Pri stole. Maľba temperovými farbami, formát A3. Živé maliarske podanie námetu, charakteristika prostredia /kuchyňská skriňka, osvetľovadlo, okno so závesmi a i. /Intímnu náladu večerného osvetlenia sa dosiahlo maľbou na modrý papier.
Doma pri stole. Maľba vodovými farbami, kombinovaná technika, formát A3. Na prvom obraze žiak zobrazil veci na linke /syntéza na linke/. Nevie zobraziť pri veľkom úsilí figúry sediace na stoličke. Na druhom obraze sa zobrazenie sediacich figúr v podstate podarilo. Žiak má jasnú predstavu situácie doma. Obaja žiaci kreslia nábyžtok schematicky, profilovo-plošne.
Doma pri stole. Kolorovaná kresba a maľba temperovými farbami, formát A4. Žiaci komponovali obrazové prvky na spodnej línii, pričom stôl a stoličky kreslili schematicky v profilo-plošnom zobrazení ako na predošlom obraze.
Futbal. Maľba polokrycími vodovými farbami, formáty A3. Na prvom obrázku žiak zobrazil veľmi živú scénu z hry, ktorú charakterizoval úsporne dvoma hrajúcimi figúrami, bránkou a futbalom. Zaujímavá je figúra po výkope futbalovej lopty a celkové farebné riešenie. Pri hre. Veľké ruky majú funkcionálny význam pri hre, preto sú oproti bežne krátkym rukám v kresbách detí tohto veku velmi zväčšené. Postavenie figúr je enfface, ale ruky sú z profilu.
Na pastve za dedinou. Kombinovaná technika, formát A3. Žiak zobrazil priesto sústavou ciest. Základná kompozícia vychádza zo syntézy na dolnej linke, na ktorej zobrazil zvieracie figúry. Na ulici. Kombinovaná technika, formát A3. Snaha vyjadriť autobus v pozadí priestor. Žiak nedbá na vzájomný vzťah veľkostí, lebo v tomto prípade nemajú preň význam ani výtvarné zdôvodnenie. Prejavuje sa takisto ešte priehľadovosť – vidieť celé figúry vnutri autobusu.
Mamička s kočíkom. Maľba temperovými farbami, formát A3. Pevná forma kočíka s dieťaťom modrej farby, ktorá sa použila ako výrazový a nie ako prostriedok vyjadrenia skutočnej farby. Aj v tomto prípade nedbalo dieťa na vzťahy veľkostí.
Na telesnej výchove. Kombinovaná technika, formát A3. Žiak už ovládá kresbu vyspelých foriem figúr, ktoré sa snaží diferencovať oblečením. Pri kolektívnej hre. Maľba polokrycími vodovými farbami, formát A3. Žiak sa snažil zobraziť veľkú figurálnu skupinu z figôr, ktoré sa držia za ruky /tieto sú na tento vek typicky krátke/. Maľba bola dodatočne okontúrovaná kresbou, čím chcel žiak dať figúram pevnú formu.
Bratislava. Kombinovaná technika, formát A3. Vizuálny a technicky vyspelý typ žiaka zobrazil a charakterizoval Bratislavu hradom, novým mostom, Dunajom, loďami a veľkou rybou vo vode.
Na prechádzke s mamičkou. Maľba temperovými farbami, formát A3. Žaik vyjadril situáciu iba štyrmi obrazovými prvkami: dvoma figúrami, domom a semafórom. Kresbou dodatočne spevnil výtvarné formy. Pri hre. Kolorovaná kresba, formát A3. Žiak sa snaží vyjadriť situáciu pri hre „Na školku“, ktorú zobrazil pôdorysne /pri pohľade zhora/.
Na prechádzke s mamičkou. Kombinovaná technika, formát A3. Žiak sa snažil oddiferencovať figúry veľkosťou a oblečením. V zoo. Kombinovaná technika, formát A3. Jednoduchá, ale pritom výrazná výtvarná forma žiráf ako aj ich zakomponovanie do formátu.
Dievča Koláž a maľba temperovými farbami, formát A4. Rozvoju zobrazovania figúry pomáha kolážová technika /vystrihované alebo vytrhávané části sa aranžujú a nalepujú/. Výhodou koláže je postupné hľadanie tvaru skúšaním. Dievča. Maľba temperovými farbami, formát A4-. Dekoratívne poňatá maľba má rozvinutú individuálnu formu.
Figúry. Maľba temperovými farbami, formát A4. Smelá a výrazná maľba figúr na začiatku školského roku prezráza maliarsky typ žiaka, ktorý používa farbu ako výrazový prostriedok /červená a zelená tvár a telo/. Ilustrácia rozprávky. Maľba temperovými farbami, formát A4. Tajomná nálada v lese je vystihnutá farebne. Svetlejšia farebnosť figúr vytvára dostatočný farebný kontrast s pozadím, na ktorom sa figúry vynímajú.
Ilustrácia rozprávky Červená čiapočka. Maľba polokrycími farbami, formát A3. Prehľadnú situáciu /úsek deja, scéna/ rozprávky vyjadril žiak farbami vo veľkých plochách.
Ilustrácia – Traja čarodejníci. Maľba temperovými farbami, formát A3. Žiak sa snažil výrazne zobraziť tri figúry. Základné výtvarné formy figúr čiastočne oddiferencoval farebne.
Ilustrácia rozprávky. Maľba temperovými farbami, formát A3. Žiak vystihol situáciu a náladu v tmavom lese. Členenie plochy horizontom vychádza z návodnej schémy. Ilustrácia bábkového divadla. Maľba polokrycími vodovými farbami, formát A3. Scénu z bábkového divadla zobrazil žiak prehľadnou kompozíciou troch zjednodušených figúr. Formy a plochy farebne skôr vypĺňal než maľoval.
Ilustáricia rozprávky Medovníkový domček. Kombinovaná technika, formát A3. Prehľadná situácia a výrazné farebné riešenie. Výtvarne dobre pôsobí použitá kombinovaná technika, která sa prejavuje zaujímavo, najmä v kresbe stromov. Dobre pôsobí aj farebný kontrast.
Ilustrácia rozprávky. Kombinované techniky, formáty A4.Vyspelé formy jednotlivých figúr a ich skupín pôsobia výtvarne svojou farebnosťou a náznakom vnútornej dynamickosti. /Jednotlivé obrázky vytvárali leporelo./