
y
Výtvarná výchova v 1. ročníku základnej školy II. Diel
SNP. Kombinovaná technika, formát A3. Jednoduchýmmi formami a technickou zručnosťou žiak vyjadril dobře predstavu boja. Zaujímavé sú jednotlivé výtvarné formy (lietadlo, tank), ktoré žak vyvážene rozmiestnil na ploche. Oslobodenie. Maľba temperovými farbami, formát A3. Žiak vyjadril priestor v plánoch, čo je už vyspelá forma riešena priestoru na žiaka 1. ročníka. Prednú časť s dejom nevyplnil farbou kvôli prehľadnosti situácie, kým zadný plán spracoval veľm výrazne maliarsky.
Oslobodenie. Kombinovaná technika, formát A3. Pevné zjednodušené a výrazné výtvarné formy, ktorými žiak vykomponoval plochu a vyjadril dej. Oslobodenie. Kolorovaná kresba, formát A3. Bohatý dej žiak vyjadril kompozíciou mnohých obrazových prvkov a výrazným farebným riešením v niekoľkých farbách. Zaujímavé sú tr formy lietadiel.
Na Slavíne. Kombinovaná technika, formát A3. Zjednodušenou a pednou profilovou dekoratívne poňatou kresbou vyjadrila žačka predstavu a zážitok z návštěvy pamätníka sovietskych vojakov. Žiačka výtvarne vyriešila víťaznú zástavu, ktorú drží voják v pylóne.
Lampiónový sprievod. Maľba polokrycími vodovými farbami, pás z formátu A3. Maľbou vyjadrl žiak zážitok a náladu z lampiónového sprievodu. Pracoval do čiastočne mokrej plochy. Na májovej manifestácii. Kolorovaná kresba, pás z formátu A3. Žiak sa sústredil na figurálnu kompozícu na páse, pričom sa snažil odlíšiť figúry dospelých a detí. Maliarsky vykoloroval iba figúry bez maľovania prostredia.
Lampiónovy sprievod. Maľba temperovým farbami, formát A3. Jasne vyjadrená situácia sprievodu figúrami a výrazným farebným kontrastom, k čomu pomohol aj modrý papier podkladu.
V prvomájovom sprievode. Kolorované kresby, formáty A5. Žiaci sa sústredili na zobrazenie malých skupín a ich vzťahov v prvomájovom sprievode. Z týchto obrázkov v škole zostavili leporelo. Farby na pozadí paužili žiaci z hľadiska ch výrazovosti, teda nie na vyjadrenie lokálnej (skutočnej) farby.
Odtlačky. Pokrčený papier, listy, rastliny, priečne rezané drevo./ Temperové farby, výrezy formátu A6. Odtláčaním prírodných a iných materiálov farbou sa dosiahli výtvarne pôsobibivé štruktúry. Tým sa cibrí estetické vnímanie prírodných a umelých foriem.
Odtlačky. (Polystyrén). Temperové farby formátu A4. Voľné jako aj pravidelné (dekoratívne poňaté) odtlačky žiaci dodatočne okontúrovali. Zvýraznli tým zaujímavú kompozíciu tvarov a farieb.
Frotáž /Pozdĺžne rezané drevo./ Voskový pastel, výrezy formátu A5 a pás. Zaujímavá štruktúra dreva vynkne frontážou (pretláčaním). Výraznú štruktúru má napr. Nahrubo pílené drevo ako aj staršie drevo, napr. Dosky v plote, dosky na budove zvonku apod.
Frotáž. /Listy, textil). Voskový pastel, výrezy A5 – A6. Frotážou vyniknú podobne jako pri odtláčaní výtvarne zaujímavé štruktúry.
Balóniky. Kombinovaná technika, formát A3. Citovo priťažlivý námet umožnil hravým spôsobom vytvoriť rôzne kruhové a vajcovité formy. Kombinovaná technika uspokojila snahu vytvárať ozdobné formy.
Husle. Maľba polokrycím vodovým farbami, formát pás z A3. Husle namaľoval žiak priamo štetcom z predstavy po predcházajúcom emociálnom vnímaní. Vysthol prtom symetrickosť tvaru výtvarne, nie geometricky. Nákladné auto. Kombinovaná technika, formát A3. Žiačka zobrazla auto v jednoduchej forme a zo základnými znakmi. V zobrazení sa vyskytuje ešte transparenca /priehľadnosť/ - v kabíne vidieť celého šoféra.
Stroje. Maľby temperovými farbami formátu A3. Pevná kresba obrysových foriem strojov z hľadiska ich funkcionálnosti jako aj výrazné farebné riešenie dáva tušiť vizuálne typy s technickými sklonmi.
Kočík s dieťaťom. Dom. Maľba temperovými farbami, formáty A4. Maľby majú dekoratívny charakter. Výrazne sa pritom uplatnla aj obrysová kresba. Farby použili žiaci viacej dekoratívne, nie jako lokálne farby.
Kočík, Báger. Kresby fixom, formáty A4. Kresby sú prehľadné a výrazné. Prejavuje se v nich zmysel pre líniu a kompozíciu jako aj rozvinutá techncká zručnosť.
Domy. Maľba temperovými farbami, formáty A3. Maliarske vyjadrenie domov v jednoduchej plošnej a vo vyspelej priestorovej výtvarnej forme. V pracách je použitá vyvářená farebná škála, farby sú miešané s citom, dobre je využitý farebný kontrast.
Hra s farbou, s farebnou škvrnou. Vodové farby, formát A3.
Zapúšťaním farieb do mokrej plochy sa dostávajú riedke a husté, svetlé a tmavé farebné plochy.
Hra s farbou, s farebnou škrvrnou. Polokrycie a gvašové farby, formáty A4. Voľná hra s teplými farbami na základe predstavy jesenného lístia pod stromami, hra s prevážne studenými farbami na základe farebných dojmov po večernej letnej búrke (obloha, voda, oblaky, polia apod.). Primeišaním farieb sa dosahujú prechody medzi farbami.
Hra s farbou, s farebnou škvrnou. Polokrycie vodové farby, tuš, voskový pastel, formáty A4-A6. Rozfúkaním farebnej škrvniy a jej dotváraním podľa predstavy sa dosahl zaujímavé výtvarné riešena. Žiakov takáto práca veľmi zaujíma, lebo má povahu hry.
Hra s farbou, s farebnou škvrnou. Škrobové farby, formáty A4. Farebná škvrna z dvoch-troch farieb, vytvorená na polovici prehnutého papiera sa odtlačla na druhú polovicu (spôsob farebnej monotypie). Pôvodná forma škvrny sa podľa množstva a hustoty farby zmenila, farby sa čiastočne zliali a prelínali apod. Vzniklé tvary sa žiaci pokúšali ohraničovať. Objavili sa riedke a husté farby.
Hra s farbou, s farebnou škvrnou. Škrobové farby, formáty A4. Podobným postupom ako na obr. 20 sa dosiahli iné farebné škvrny, ktoré sa žiaci pokúšali dotvárať na figuratívne alebo na voľné dekoratívne formy.
Hra s farbou. Maľba škrobovými farbami, formáty A3. Pásová a voľná symetrická farebná výplň plochy, vedená predstavou farebného a lietajúceho koberca. Žiaci vypĺňali plochu farebnými štruktúrami, miešali farby na palete a papieri a pomaľovali plochu kratšími ťahmi, jedným alebo rôznými smermi.
Hra s farbou. Temperové farby a voskový pastel, formáty A4. Výplň plochy farebnými štruktúram na základe predstavy jesenného sfarbenia lesa, dotvoril žiak kresbou stromou a detmi při púšťaní šarkana. Na druhom obraze žiak pravidelnú čiernu škvrnu dotvoril farebne na šarkana.
Dekoratívne práce, odtlačky. /Polystyrén, priečne rezané drevo, kvet, pokrčený papier/, temperové farby, voskový pastel, formáty A5-A6. Pravidelná dekoratívna výplň plochy sa dosiahla odhadom při jej delení a rytmizovaním dekorativnych prvkov.
Dekorativne práce, odtlačky. /Papierová rúrka, zemiak, korok,/ Temperové farby, formáty A6. Pravidelné členene a rytmizovanie dekoratívnych prvkov odtláčaním /papierov rúrka, zemak, korok/, priamu maľbou štetcom prípadne kombinácia maľby a odtláčania.