Už názov „pretekársky bicykel“ naznačuje, že tento bicykel je určený na pretekanie. V pretekoch tento bicykel nemá predpísané povinné vybavenie, len musí zodpovedať technickým podmienkam preteku. Ak však pretekársky bicykel využívame v bežnej cestnej premávke, musí mať výstroj predpísanú pre podinné vybavenie byciklov vo dne /ako detský bicikel/ a pri jazde v noci a za zníženej viditelnosti musí mať predpísané osvietenie. Na rozdiel od dvoch predchádzajúcich bicyklov má pretekárský bicykel tieto odlišnosti: 1. Obidve brzdy /na predné a zadné koleso/ sú umiestnené na riadidlách. 2. Na zadnom kolese nemá tzv. kontra /nožnú brzdu/, ale je tam umiesntný „prehadzovač“, ktorý cyklista ovláda páčkou na prednom ráme. Je to sústava 4-5 ozubených koliesok rôznej veľkosti. Najrýchlejší pohyb vpred dosiahneme vtedy, keď reťaz prechádza cez najmenšie koliesko. Tento prevodový stupeň využívame pri jazde po rovine alebo pri miernom klesaní. Do kopca využívame prevodový stupeň, pri ktorom reťaz prechádza cez najväčšie koliesko.
Pro dobré ovládanie bicykla pri jazde je dôležité správne nastavenie výšky sedadla. Sedadlo musí byť v takej výške, aby byciklista aj pri najnižšej polohe pedála sedel na sedadle a opieral sa prednou časťou chodidla o pedál. Nastavenie si môžeme urobiť aj sami, prípadne požiadame o to otecka alebo staršieho súrodenca.
Ak už vidíme bicykli dobre udržať rozvnováhu a vieme po rovnej ploche ísť bez pomoci, vyskúšajme si svoju zručnosť prechodom cez dosku alebo cez pieskovisko. Ale pozor! Skúšajme to len na miestach na to určených, bezpečných a za prítomnosti dospelej osoby.
Ďalšou skúškou zručnosti je slalom pomedzi postavené valčeky a jazda pri držaní riadidel jednou rukou.
Krátke prudšie stúpanie prekonávame najlepšie tak, keď sa zdvihneme zo sedadla, aby sme väčšou silou mohli pôsobiť na pedále. Pri jazde z kopca držíme sa riadidel vždy oboma rukami, nohy máme položené na pedáloch a mierne nimi pribrzdujeme. Nejazdíme z kopca veľmi rýchlo, aby sme včas mohli v každej situácii jazdu spomaliť, prípadne úplne zastaviť.
Na ceste jazdíme vždy pri pravom okraji vozovky. Môžeme jazdiť aj po krajnici, ale nesmíme ohrozovať chodcov a musíme sa im vyhnúť. Bicyklista na ľavej strane obrázku, idúci sprava doľava, ide nesprávne. Nejazdí pri pravom okraji vozovky, ako správne idúci bicyklista na pravej strane obrázku. Jeho konanie je veľmi nebezpečné a ohrozuje cestnú premávku.
Bicykel je pre vás, chlapci a dievčatá, najvhodnejší dopravný prostredok. Môžete sa na ňom dostať aj na také miesta, kde sa nedostane ani automobil. Ak sme sa rozhodli ísť na krátky výlet do prírody, musíme si uvedomiť, ako sa jazdí po ceste v skupine. Skupina bicyklistov ide vždy pri pravom okraji vozovky, alebo po krajnici, za sebou. Bicyklisti musia dodržiavať medzi sebou rozostupy tak, aby mohli včas spozorovať spomalenie jazdy bicyklistu idúceho pred sebou. Ale upozorňujeme vás, že ak ešte nemáte 10 rokov, nesmiete jazdiť sami, ale len v sprievode dospelej osoby alebo súrodenca, ktorý už má viac ako 15 rokov. Do 10-tich rokov môžete samostatne jazdiť len na lesných a polných cestách.
V sprievode dospelej osoby sa jazdí tak ako v skupine – pri pravom okraji vozovky s dostatočnou vzdialenosťou medzi dieťaťom a dospelou osobou.
Ak pri jazde na ceste spozorujeme dopravnú značku „Chodník pre cyklistov“, musíme pokračovať v jazde po chodníku označnom touto dopravnou značkou. Tento chodník nesmú používať motorové vozidlá a chodci.
Ak pre nejakú závadu ste nútení bicykel tlačiť po chodníku, choďte vždy po pravej strane chodníka a bicykel tlačte po pravej strane smerom k vozovke. Je to bezpečnejšie a neohrozujete chodcov idúcich po chodníku.
Pri prechádzaní zákruty musíme byť mimoriadne opatrní. Je nutné bezpodmienočne dodržovať povinnosť jazdiť pri pravom okraji vozovky. Ak je cesta neprehľadná, býva vozovka rozdelená na dve časti bielou neprerušovanou čiarou. Cez túto čiaru môžeme prejsť len vtedy, keď vchádzame alebo vychádzame na cestu, alebo ak sme nútení obísť prekážku. Pri tom však musíme byť vždy mimoriadne opatrní a musíme sa presvedčiť, či neprichádza vozidlo, ktorému musíme dať prednosť. Bicyklista idúci v hornej časti obrázku – jazdnú dráhu má vyznačenú červenou čiarou – ide nesprávne. Správne koná bicyklista v dolnej časti obrázku, idúci pri pravom okraji vozovky.
Ak v smere jazdy je prekážka a chceme ju obísť, musíme to orobiť so zvýšenou opatrnosťou. Jazdu spomalíme, pripravíme sa aj na prípadné zastavenie, pozrime sa dozadu, či neprichádza nejaké rýchle motorové vozidlo, ktoré nás chce obcházať. Pohľadom dopredu zistíme, či nejde vozidlo v protismere a ľavou pažou ukážeme zmenu smeru jazdy. Pamätajme si! Prednosť v jazde musíme dať všetkým motorovým a nemotorovým vozidlám idúcim v protismere a tiež vozidlám idúcim za nami v našom smere, ktoré už dali znamenie o zmene smeru jazdy.
Na obrázku vidime činnosť pri predbiehaní. Keď sme sa presvedčili, že v protismere nejde žiadne vozidlo, ani za nami neprichádza vozidlo, ktoré nás predbieha, upažíme ľavou rukou a začneme predbiehať. Predbiehanie musíme ukončiť čo najrýchlejšie a pred zaradením sa do jazdného pruhu. Po ukončení predbiehania musíme upažením pravej ruky ukázať zmenu smeru jazdy.
Pri odbočování vľavo musíme zvýšiť opatrnosť jazdy. Zmenu smeru jazdy musíme včas ukázať upažením ľavej ruky. Odbočiť môžeme len vtedy, ak z protismeru neprichádza žiadne motorové vozidlo. Toto pravidlo „tzv. pravidlo pravej ruky“ platí len na križovatkách, kde nie je vyznačená dopravnými značkami prednosť v jazde. Tak isto postupujeme aj pri odbočování doľava mimo križovatky pri vychádzaní z cesty.
Ak pri odbočování vľavo musíme dať prednosť protiidúcemu vozidlu, sme povinní zastať a v jazde pokračovať až po prejdení vozidla.
Pri vychádzaní na cestu musíme dať prednosť v jazde všetkým motorovým a nemotorovým vozidlám idúcim po ceste. Najprv sa pozrime vľavo, lebo najskôr budeme križovať dráhy vozidiel prichádzajúcich z ľavej strany, a potom vpravo. Ak je cesta voľná, ukážeme upažením pravej alebo ľavej ruky smer jazdy a môžeme na cestu vojsť.
Pri vychádzaní na cestu od okraja vozovky musíme dať prednosť vozidlám idúcim v našom smere. Preto vždy sa musíme najprv pozrieť dozadu, či neprichádza vozidlo, upažením dať znamenie, že vchádzame do vozovky, a ak je cesta voľná, zaradíme sa do príslušného jazdného pruhu a pokračujeme v jazde.
Keď cez vyznačený priechod pre chodcov prechádzajú chodci, musíme zastaviť a v jazde pokračovať, až keď chodci cez priechod prejdú.
Chodca prechádzajúceho cez cestu mimo vyznačený priechod obchádzame vždy zozadu. Správne koná bicyklista na prevej strane obrázku. Nesprávne spôsoby jazdy!
Tento priestupok môže zapríčiniť vážnu dopravnú nehodu lebo prichádzajúce auto môže bicyklistu zraziť. Pamätajte si! Keď potrebujeme jazdu náhle spomaliť alebo zastaviť, musíme vždy zájsť k pravému okraju vozovky, aby auto idúce za nami mohlo nás včas obísť a spomaliť jazdu.
Za vozidlom idúcim pred nami musíme vždy udržiavať takú vzdialenosť, aby sme včas mohli jazdu spomaliť, prípadne aj zastaviť. Nedodžanie tohto pravidla zapríčiňuje veľa úrazov.
Tento spôsob jazdy je veľmi nebezpečný a bol príčinou už mnohých ťažkých úrazov na cestách.
Bicyklista je povinný jazdiť tak, aby aspoň jednou rukou držal riadidlá a nohy mal na pedáloch. Takýto spôsob jazdy je zakázaný!
Bicykel je jednomiestny dopravný prostriedok. Jazda dvoch alebo viacerých osôb je na bicykli zakázaná! Ak bicykel má pomocné sedadlo na prepravu dieťaťa s pevnými opierkami na nohy, smie osoba staršia ako 18 rokov viesť dieťa mladšia ako 7-ročné.
Aj tento spôsob jazdy je nedovolený!
Viezť batožinu na bicykli môžeme len vzadu na nosiči pre batožinu alebo vzadu v špeciálne upravených taškách. Tašky zavesené na radidlách obmedzujú riadenie a ovládanie bicykla a môžu byť príčinou vážnej dopravnej nehody. Riešenie jednoduchých dopravných situácií na križovatke
V tomto prípade platí pravidlo prednosti vozidel prichádzajúcich sprava tzv: „pravidlo pravej ruky“. Na križovatke nie je vyznačená prednosť v jazde dopravnými značkami, a preto bicyklista musí dať prednosť v jazde osobnému automobilu prichádzajúcemu na križovatku z jeho pravej ruky.
Na križovatke bez vyznačenia prednosti v jazde platí pravidlo o prednosti v jazde vozidel prichádzajúcich sprava. Bicyklista má prednosť v jazde, lebo motocykel prichádza z jeho ľavej strany, a preto motocyklista je povinný dať mu prednosť v jazde.
Dopravná značka „Daj prednost v jazde!“, ktorá je umiestnená pred križovatkou, značí, že vozidlo prichádzajúceho na križovatku po tejto ceste – v našom prípade bicyklista otočený k nám chrbtom – musí dať prednosť všetkým motorovým a nemotorovým vozidlám idúcim po hlavnej ceste. Hlavná cesta je pred križovatkou označená dopravnou značkou „Križovatka s vedľajšou cestou“. Cez túto križovatku prejdú vozidká v poradí: 1. Automobil a bicyklista idúci po hlavnej ceste prejdú cez križovatku súčasne, lebo si navzájem nekrižujú jazdné dráhy. 2. Posledný prejde cez križovatku bicyklista, otočený k nám chrbtom, lebo musí dať prednosť v jazde vozidlám idúcim po hlavnej ceste.
Dopravná značka „Stoj, daj prednosť v jazde!“, značí, že vozidlá prichádzajúce na križovatku po ceste označenej touto dopravnou značkou, sú povinné zastaviť na mieste, z ktorého majú dobrý výhľad na obidve strany hlavnej cesty a nebudú obmedzovať jazdu vozidiel idúcich po hlavnej ceste – a dať prednosť motorovým i nemotorovým vozidlám idúcim po hlavnej ceste. V tomto prípade bicyklista musí dať prednosť idúcemu po hlavnej ceste.
1. Bicyklista má prednosť v jazde pred automobilom /automobil prichádza z jeho ľavej strany/. Vojde do križovatky, dá prednosť v jazde motocyklistovi /prichádza z jeho pravej strany/ a po prejdení motocykla pokračuje v priamom smere v jazde. 2. Motocykel, keď prekrižuje dráhu bicyklistu a automobilu, zastaví alebo zníži rýchlosť, dá prednosť autobusu a pokračuje v jazde v priamom smere. 3. Autobus vojde do križovatky, dá prednosť automobilu a pokračuje v jazde v priamom smere. 4. Automobil odbočujúci doľava dá znamenie o zmene smeru jazdy, vojde do križovatky, dá prednosť v jazde bicyklistovi a motocyklistom prichádzajúcim sprava a potom pokračuje v jazde doľava.